Enkel attestering av timmar för bygg

Attestering av timmar är en viktig del av tidrapporteringen för att säkerställa korrekta löner och fakturor. Med SmartDok kan du enkelt granska och godkänna tidrapporter via webben.

Tidrapportering i SmartDok är enkelt enligt kund
Tidrapportering i SmartDok är enkelt enligt kund
Godkänna timmar, tidrapportering i SmartDok

Vad är attestering?


Attestering innebär att en ansvarig person granskar och godkänner de tidrapporter som anställda har registrerat. Det är en viktig process för att säkerställa att den rapporterade arbetstiden är korrekt innan den används för exempelvis löneutbetalning, fakturering eller projektuppföljning.

Genom attestering kan företaget försäkra sig om att tidrapporteringen är i linje med både interna rutiner och gällande lagar och kollektivavtal.

Godkänna timmar, tidrapportering i SmartDok

Varför tidrapportera och attestera i SmartDok?

  • Du får en snabb och smidig översikt över inrapporterade timmar.
  • Filtrera på till exempel anställd, projekt eller lönearter.
  • Du kan även filtrera på om de redan blivit godkända eller inte.
  • Få en tydlig indikator på om det är en avvikelse i inrapporterade timmar, exempelvis om en anställd slutat tidigare eller inte tagit rast.
  • Se vem som arbetar övertid och vem som varit frånvarande.
Allt i ett med SmartDoks digitala tidrapportering för bygg
Allt i ett med SmartDoks digitala tidrapportering för bygg
Integration till löne och filexporter

Exportera löner till ditt ekonomisystem

  • Skicka över färdiga rapporter till ditt löne-/ekonomisystem.
  • SmartDok har integration till alla de svenska lönesystemen.
  • Du kan även välja att dra ut lönerapporter manuellt.
Integration till löne och filexporter
SmartDok

Jag vill ha en demo!

SmartDok används för närvarande av 3 750 små och stora byggföretag.

Vanliga frågor om tidrapportering och attestering av timmar:

I SmartDok kan företag enkelt ange attestbehörigheter, så att endast projektledare eller arbetsledare (bas) kan godkänna inrapporterade timmar.

Med den digitala tidrapportering kan timmar kopplas till projekt och maskiner. Systemet ger även en tydlig översikt för att minimera felrapportering.

SmartDok beräknar automatiskt övertid, restid och frånvaro utifrån inställda regler, vilket säkerställer korrekt ersättning utan manuella beräkningar.

Ja, i SmartDok registreras arbetstimmar per projekt, vilket ger en tydlig översikt och underlättar budgetuppföljning.

SmartDok kan integreras med de flesta löne- och ekonomisystem, vilket förenklar lönehanteringen och minskar risken för manuella fel.

Oftast går de flesta integrationerna att lösa, fråga vår support om du har frågor gällande integration så hjälper de dig.

SmartDok identifierar automatiskt avvikelser i tidrapporteringen såsom ovanligt långa arbetsdagar eller felaktiga timmar, och markerar dessa för granskning. Detta gör det enkelt att upptäcka och åtgärda eventuella fel eller avvikelser snabbt.

Be de anställda lägga in en påminnelse att registrera timmar i slutet av dagen. Detta kan de göra i SmartDok-appen, då får de en notis när arbetsdagen är avslutad – såvida de inte hunnit lägga in sina timmar tidigare under dagen.

Läs mer om hur man lägger in påminnelse på tidrapportering.

SmartDok är utvecklat i samarbete med bygg- och anläggningsbranschen

8 anledningar till varför
du bör använda SmartDok
i ditt KMA-arbete
Få full kontroll på avvikelserna med ett
digitalt verktyg
HMS och KMA blir allt viktigare i dagens samhälle. Ju enklare det är att utföra arbetsuppgifter inom dessa områden
KMA-modulen i SmartDok
är lika enkel som genial!
i valde Smartdok för att det var den leverantör som stämde bäst överens med våra krav på en tidsrapporteringsapp. Samt att den verkade vara lätt och pedagogisk, säger Therese Murhagen på Pierre Entreprenad
Lätt och pedagogisk tidrapportering
KMA formulär-modul i SmartDok
KMA/Dokumentation
i SmartDok
Bättre och smidigare projektuppföljning, samt mindre administration
Mindre administration och bättre projektuppföljning med SmartDok!
SmartDok

Jag vill ha en demo!

SmartDok används för närvarande av 3 750 små och stora byggföretag.