
Projektekonomi – Hur går projektet?
För att hålla kontroll över lönsamheten erbjuder vi en samlad sida där du får en översikt över projektekonomin. Här ingår bland annat:
- Enkel uppföljning av intäkter och kostnader
- Jämför tidsåtgången, planerade timmar mot registrerade
- Få en årsöversikt, månad för månad
- Tydlig faktureringsöversikt
Enkel hantering av leverantörsfakturor i SmartDok
Hantera dina leverantörsfakturor smidigt i SmartDok. Du kan antingen automatisera hela processen via integration med ditt ekonomisystem, eller skanna in fakturorna direkt i SmartDok.
Detta ger dig full kontroll över kostnaderna, tydlig spårbarhet och en enklare vardag i byggprojekten.



Ta ut fullständiga fakturaunderlag
När arbetsledare och/eller administratörer har attesterat arbetet skapas automatiskt ett fakturaunderlag. Det innebär att all registrerad tid, maskinanvändning, material och övriga kostnader kan samlas till en faktura. På så sätt säkerställs att inget arbete missas och att kunden får en korrekt faktura.
Prishantering på ett enkelt sätt
Alla projekt har olika förutsättningar. Med projektspecifika priser kan du anpassa kostnaderna efter kundens avtal eller projektets behov. Det gör att du kan:
- Lägga in unika priser per projekt
- Differentiera timpriser för olika roller, varor eller maskiner
- Säkerställa att rätt priser följer med till fakturaunderlaget

Dokument- och projekthantering
Ekonomihanteringen är tätt sammankopplad med projektstyrningen i SmartDok. Via Dokumenthantering kan du samla allt som rör projektet på ett och samma ställe.
- BIM-modeller
- Ritningar
- Maskiner: säkerhetsblad, driftmanualer och licenser
- KMA relaterade dokument såsom handböcker och kvalitetsplaner
- Läsbekräftelser på viktiga dokument







