Få uppdragsgivares signatur i SmartDok direkt efter utfört arbete!
Signatur från Uppdragsgivare är en mycket efterfrågad funktion av små och medelstora företag som utför jobb åt större byggherrar.
Signering av uppdragsgivare är en funktion som förenklar signering av arbets- och maskintimmar för underentreprenörer och inhyrd personal.
Många har länge behövt hantera detta manuellt med papper och penna. Arbetare registrerade sina timmar på pappersblanketter och fick signatur från uppdragsgivaren vid exempelvis veckoslut. Dessa papper skulle sedan scannas och arkiveras på kontoret som underlag för fakturering. En tidskrävande och osmidig process.
Med SmartDok har den här arbetsmetoden redan i flera år kunnat ersättas av en betydligt smidigare digital lösning. Det har gjort det enklare att rapportera tid, samla in godkännanden och säkerställa att underlagen finns tillgängliga när de behövs – utan krångel.
SmartDok löser problem!
Vi har nu samlat allt i samma app. Löne- och fakturaunderlaget i SmartDok + signaturmöjlighet från uppdragsgivaren.
Utan en signatur är det många som inte får betalt för jobb och processen med att få betalt tar i bästa fall lång tid.
Flödet:
- Dom anställda registrerar sina timmar i SmartDok
- När arbetsperioden är över uppsöker man en arbetsledare hos uppdragsgivaren. Uppdragsgivaren får en översikt över timmarna i SmartDok-appen (via Timmar → Signatur från Uppdragsgivare → Välj projekt och period).
- De anställda väljer registreringar de vill ha signatur på i listan och ger telefonen till uppdragsgivarens representant. Representanten stämmer av timmarna och signerar (signaturfält i appen). Det kommer då ett SMS och e-post som bekräftar vad som har signerats.
Varje representant från Uppdragsgivaren måste godkännas i SmartDok på det aktuella projektet.
Hur ser det ut i appen?
”Signatur från Uppdragsgivare” hittar du under Timmar i SmartDok-appen. Du väljer sedan projekt och arbetstimmar som ska godkännas av uppdragsgivare. Uppdragsgivaren går genom ditt förslag, skriver in sin kontaktinformation och signerar utfört arbete.
Den som godkänner får SMS och e-post med en summering av vad som är signerat och godkänt.
Skapa rapport av signerade registreringar via webb!
Rapport på signerade timmar är tillgängligt för Arbetsledare, Projektadmin och Administratörer.
För att kunna generera en rapport väljer du period och projekt/underprojekt. Du hittar detta under Rapporter och Rapporter → Signatur från Uppdragsgivare.