Ingrid Alstad, funktionär i företaget, har kontroll över projekten och kvalitetssystemet via SmartDok.

Hur Anleggsmaskiner AS använder SmartDok för att säkerställa projektkvalitet och nöjda kunder

Vi besökte nyligen Anleggsmaskiner AS i Trondheim för att lära oss mer om företaget och hur de använder SmartDok för att säkerställa kvaliteten på projekt, uppfylla dokumentationskrav och arbeta mer effektivt.

För dem är det avgörande att framstå som duktiga och pålitlig för kunder och byggare. För att uppnå detta, och ständigt förbättra, har företaget antagit SmartDok som ett verktyg för dokumentation och kvalitetssäkring.

– Vi är väldigt nöjda med KMA-modulen, säger Ingrid, som jobbar både i grävmaskinen och på kontoret för att följa upp projekten.

– Genom KMA dokumenterar och kvalitetssäkrar vi det arbete som utförs. Vi har anpassat checklistorna till projekten och tycker att det är väldigt användarvänligt, tillägger hon.

Du kan lita på att när Anleggsmaskiner AS har gjort jobbet så har det gjorts ordentligt!

Projektledaren Svein Skottvoll följer noga med när Leif Otto Fischer berättar om framstegen. I bakgrunden ser vi grävmaskinen företaget använder i hallen.

Med en gedigen maskinpark tar de sig an olika typer av uppdrag

Anleggsmaskiner AS har en lång och rik historia som sträcker sig ända tillbaka till 1958. Efter en svår period på 90-talet byggde Trond Skottvoll och hans team upp företaget sakta men säkert och har idag 17 anställda och en gedigen maskinpark inklusive elektriska grävmaskiner, doserare och hjullastare.

– Vi tar oss an allt från små dräneringsuppgifter, tomtschakt till kommersiella byggnader. Uppdragen varierar i storlek upp till 30-40 miljoner norska kronor, säger Ole Johan Skagseth, projektledare/ingenjör i företaget.

Företaget hanterar både privata och affärsprojekt och har därmed en bra balans i uppdragsportföljen.

En tuff tid för bygg- och anläggningsbranschen

En av de största utmaningarna i branschen idag är hur man anpassar sig till elektrifiering och inte minst en vikande ordervolym. Övergången till att använda elektrisk utrustning och maskiner, kan kräva nya investeringar och förändringar i arbetet.

– Det har varit lite speciellt de senaste två åren i förhållande till mängden uppdrag, säger Ole Johan.

Trots utmaningar har Anleggsmaskiner klarat sig bra tack vare en bra kombination av erfarenhet, duktiga medarbetare och gedigen verksamhet.

Ordning och reda

– Vi får feedback från våra kunder och uppdragsgivare att vi jobbar strukturerat och att det är i ordning. Våra kunder ska uppleva att det vi levererar är av högsta kvalitet. På så sätt blir chanserna att vi blir invalda igen alltså större, säger Ole Johan.

Bättre kvalitetskontroll med SmartDok

När ribban sätts högt av både företaget självt och inte minst kunden måste du ha ett bra kvalitetssystem på plats.

Där har SmartDok visat sig vara ett ovärderligt verktyg.

– SmartDok underlättar vår vardag genom att erbjuda ett användarvänligt kvalitetssystem för checklistor, KMA och säker jobbanalys, säger Ingrid.

Hon uppskattar hur lätt det är att använda systemet och lyfter särskilt fram den enkla tillgången till dokument, uppdaterade ritningar, checklistor och mallar.

– Det är lätt att hitta, se och söka. Det är väldigt användarvänligt, säger hon.

Leif Otto Fischer har verkligen trivts med SmartDok, och är noga med att checklistor skickas in så att de har en bra överblick över vad som har gjorts.

Checklistkungen

I Granåsen där de jobbar träffar vi Leif Otto Fischer. Han är en av “gamlingarna” på projektet, och har varit med sedan papper och penna var grejen.

Leif Otto, som tidigare var motvillig till digitala lösningar, har nu blivit en stor anhängare av SmartDok och är känd som “checklistkungen” i företaget.

– Han ligger alldeles i toppen av dem som fyller i flest checklistor under en vecka hos oss, säger Ingrid.

Leif Otto själv säger så här om att använda ett system via mobiltelefon, och att bli kallad checklistkungen:

– Checklistkungen? Haha, jag tycker bara att det är väldigt enkelt att använda SmartDok. Jag var skeptisk när vi gick över från att ha saker i pärmar till digitalt, men nu är det 1 000 gånger lättare, säger han.

En arbetsdag med Ingrid

Lär känna Ingrid Alstad i Anleggsmaskiner, och ta reda på hur hennes dagar ser ut och varför hon trivs så bra i byggbranschen!

Att börja använda KMA

Anleggsmaskiner AS har tagit till sig KMA-system som finns i SmartDok, vilket har gjort vardagen ännu enklare.

– Jag tycker att det har varit lättare. En stor uppgradering från gamla system, säger Ingrid.

Hon har ägnat tid åt att finjustera checklistorna för specifika projekt, som Granåsenprojektet.

– Nu har vi smidig tillgång till checklistor som är anpassade till vårt projekt här i Granåsen. Det innebär att alla i projektet endast registrerar relevant information.

Här gör Martin Skottvoll sig redo att köra den elektriska välten som Anleggsmaskiner har köpt in.

Dokumentation och kvalitetssäkring

För Anleggsmaskiner AS är dokumentation och kvalitetssäkring avgörande, speciellt vid projekt där mycket av arbetet är under jord och inte syns efter avslutat.

– Det är viktigt att dokumentera vad vi har gjort och att det har gjorts på rätt sätt, säger Ole Johan.

Med SmartDok kan företaget enkelt dokumentera utfört arbete med bilder och text, vilket säkerställer att allt är i ordning varje dag.

– Det är väldigt viktigt. För mycket av det vi gör är under jorden och kommer inte att visas när det är klart. Så vi måste på något sätt dokumentera vad vi har gjort, och att det har gjorts rätt, tillägger Ingrid.

Detta har resulterat i bättre samordning, tidsbesparingar och ökad kvalitet på alla projekt, vilket i sin tur stärker företagets konkurrenskraft i en krävande bransch.

Det återstår en hel del arbete innan fotbollshallen tas i bruk 2025, men innan dess ska den användas till skid-VM i vinter.

Ett projekt att vara stolt över

Anleggsmaskiner AS har varit involverat i många spännande projekt i Trondheim.

– Vi har haft många specialjobb nära staden, bland annat här i Granåsen och på Sluppen, säger Ole Johan.

Ett särskilt minnesvärt projekt var Bassengbakken, där företaget fick hantera utmaningar med kvicklera och kalkstabilisering.

– Det är när vi möter nya och spännande utmaningar som vi känner oss som mest bekväma, säger Ole Johan och Ingrid till slut.

Anleggsmaskiner AS fortsätter med sitt erfarna team och effektiva användning av SmartDok att bygga framtidens Trondheim. Företagets historia, deras förmåga att hantera utmaningar och deras engagemang för kvalitet och ordning gör dem till en pålitlig aktör i byggbranschen. Med verktyg som SmartDok är de väl rustade för att möta framtida utmaningar och fortsätta att leverera projekt av hög kvalitet.