Tvåfaktorsautentisering (2FA) ger extra säkerhet när du loggar in genom att kräva något mer än bara ditt lösenord
Webbplatser hackas ofta och användarnamn och lösenord kan stjälas. Även om ditt lösenord är skyddat kan hackare använda det för att få tillgång till andra konton om du använder samma lösenord på flera ställen. Med tvåfaktorsinloggning (hädanefter helt enkelt kallat 2FA) behöver de även den andra faktorn, som en kod från din telefon, för att logga in. Detta skyddar dina konton även om ditt användarnamn och lösenord hamnar i orätta händer.
Den här artikeln beskriver 2FA-funktionen och hur den fungerar i SmartDok. För att öka säkerheten för sitt eget konto kan en administratör nu välja att aktivera tvåfaktorsinloggning på sitt SmartDok-konto.
Hur loggar man in efter att 2FA har aktiverats?
Nästa gång en SmartDok-användare loggar in på sin användarprofil kommer ett verifieringsmeddelande att visas. Meddelandet visas efter att du har fyllt i ditt användarnamn och lösenord i appen eller på webben.
Systemet genererar sedan en kod som skickas till användaren via SMS och denna kod ska sedan anges.
När koden har skrivits in kommer du att loggas in på din SmartDok-användare.