Med SmartDok slipper Matison Enterprise ha ytterligare en kontorsanställd
Matison Enterprise är ett snabbt växande företag i Sverige som också är bland de mest innovativa i branschen
Matison Enterpise AB grundades för tre och ett halvt år sedan och är således en relativt ny aktör i branschen. Företaget, med en bred kärnverksamhet inom byggnadskonstruktion och konstruktionsrelaterade tjänster, har sedan starten snabbt vuxit sig större och hade vid tredje verksamhetsårets slut över tjugo anställda.
Huvudkontoret finns i Stockholm, men företaget har successivt etablerat sig i andra delar av Sverige, bland annat Göteborg.
– I början höll vi oss till konstruktionsservice. Vilket innebar att vi till en början jobbade med olika delar av projekten. Vad än som föll ut av byggherrens händer, det tog vi hand om. Även temporära saker som baracker, trappor etc. Och vi jobbar fortsatt med det, förklarar grundare och vd Janis Matisons.
En ökad livskvalitet
Företaget letar ständigt efter möjligheter att utöka sin repertoar, och det är inte utan anledning att de verkar vara en av de mest innovativa i branschen.
Men ni nöjde er inte med enbart konstruktionsservice?”
– Nej, vi började senare även jobba med olika grundarbeten, och nu även inomhusarbeten, såsom golvläggning. Det är både större projekt och privata jobb.
– Sen har vi och lettiska Dores, en av Östeuropas främsta trähusproducenter, påbörjat ett samarbete där vi tar ett helt nytt koncept till den skandinaviska marknaden – miljövänliga attefallshus byggda av laminerade stockar samt hus med pelar-balksystem.
Satsningen på trähus låter väldigt spännande, kan du berätta mer om det?
– Fördelarna med ett högkvalitativt trähus är oändliga. Därför det extra intressant när vi nu samarbetar med en extremt professionell baltisk aktör med högteknologisk infrastruktur för produktion av dessa fantastiska hem, som vi nu distribuerar till den skandinaviska marknaden.
– Vi är övertygade om att ägarna till dessa hus kommer ta dem till deras hjärtan och få en ökad livskvalitet, säger Janis.
Hur fungerar uppförandet av husen och var säljer ni dem?
– Vi kör dit husen i lastbil och hela uppförandet tar 2-3 dagar. Själva grunden tar bara en dag och det är inga problem om marken är frusen, vilket gör att vi kan utföra jobben året runt. Och vi kan leverera husen till hela Sverige i och med att vi kör dem på lastbil, så vi är väldigt flexibla.
Kvalitet i allt vi gör
Varför väljer kunderna att anlita just er på Matison?
– Väldigt hög kvalitet i allt vi gör. Vi har faktiskt aldrig fått något klagomål. Sen är vi väldigt starka vad gäller relationen med uppdragsgivaren.
– Vi är väldigt kommunikativa och flexibla, och försöker alltid lösa problem som uppstår så snabbt som möjligt.
En investering för företaget med tillväxtplaner
I takt med att Matison Enterprise snabbt växte som företag, växte även pappershögen på kontoret. Kontrollen över de olika projekten minskade och det manuella administrationsarbetet slukade både tid och energi.
– Även när vi bara var fyra anställda tog det väldigt mycket tid att hålla reda på alla utförda jobb. Och jag visste redan då att jag ville bygga ett stort företag. Således var logiken bakom införskaffandet av SmartDok att jag ville implementera smarta system som effektiviserar arbetet från dag ett.
-Så att jag lär mig använda det, och när vi sedan är hundra personer får jag inte panik eftersom allt redan är under kontroll på ett tidigt stadie.
Vad upplever du är de största förändringarna efter implementeringen av SmartDok?
– Det är bara så mycket enklare att kontrollera grabbarna, och de har kontroll över vad de gör. Och ju större vi blir, desto större blir den administrativa biten.
– Utan SmartDok tror jag att vi hade behövt en till person på kontoret, som kunde hantera och spåra alla timmar, och stämma av med alla arbetsledare: “Har han varit där?”.
– Nu kan vi istället gå in i SmartDok och kontrollera vem som är var och hur projektet går.
Sparar pengar genom SmartDok
Utöver ökad kontroll på projekten och de anställda menar Janis även att hans företag sparar pengar genom SmartDok.
– Givetvis kostar SmartDok, som alla andra bra saker, men med hjälp av systemet sparar vi pengar med SmartDok-kostnaden inräknad.
– Så om du ser från en ekonomisk synvinkel så sparar du pengar med SmartDok. Du vet, det tar bara några minuter att se på vilket projekt en anställd har varit, även om jag inte visste att han var där.
Värdesätter möjligheten att skräddarsy systemet
För tillfället använder Matison Enterprise enbart tidrapporteringsmodulen i SmartDok, men de har redan börjat snegla mot andra funktioner som kan effektivisera verksamheten ytterligare.
– Jag vet att vi bara använder oss av tidrapporteringen, men det finns så mycket fler smarta funktioner att använda. Dels för att ha kontroll över jobben men även för att hitta fel. Och jag har även hört att det kommer fler funktioner, bland annat ser jag fram emot integrationen med faktureringsprogram.
I tillägg hyllar Janis möjligheten att kunna skräddarsy en lösning som uppfyller just Matisons behov.
– Jag gillar verkligen att jag och Anneli på SmartDok har en kontinuerlig dialog om vad just vi behöver, och vi har kunnat skräddarsy vår tidrapportering, så att man är tvungen att specificera vilket projekt man varit på för att kunna registrera timmar. Innan dess hände det att folk missade att registrera projektet. Så det har varit oerhört bra.
Sparar pengar och hyllar betalningsmodellen
Vad är de viktigaste mätbara effekterna av implementeringen av SmartDok?
– Jag har inte analyserat det så, för att vara ärlig. Men att vi verkligen har dragit nytta av systemet är 100 % säkert. Inte bara insparande av tid, men även ekonomiskt.
– Vi har sparat pengar med systemet, som jag sa. Och samtidigt har det hjälpt mina nerver haha, jag är redan tillräckligt gråhårig. Så det är ett sparande. Men ja, definitivt, ekonomiskt på alla nivåer. Och det är inte så att jag försöker höja er till skyarna bara för att.
Janis pekar även på att SmartDoks betalningsmodell där man betalar per användare är extra förmånlig för småföretagare.
– Ni har ett bra system, ett bra team, ni hjälper även små företag, och för mindre företag är det inte speciellt dyrt då man betalar per användare. Så det är verkligen en bra investering, bara uppsidor.
Vad hade du gjort utan SmartDok?
– Det hade varit idiotiskt om någon sa att jag klarade mig utan det. Kanske kan jag klara mig utan det om jag avskedar folk, så att jag kan sitta själv med arbetsrapporter en gång i veckan eller så. Men för större företag är det ingen tvekan, ett digitalt system är en nödvändighet.