
Dessa fyra kundhistorier visar att det bästa sättet att säkra framgång inom anläggning och bygg är att systematisera KMA-arbete, dokumentation och projektuppföljning.
Digital dokumentation: Så blir kraven din största styrka
På en bygg- och anläggningsplats idag råder det ingen tvekan: Digital dokumentation är avgörande för framgång. Det är den stora skillnaden mellan de som har full kontroll på både ekonomi och KMA-arbete (Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö), och de som fortfarande famlar i datastrukturer som inte är anpassade för branschens verklighet.
Vi har dykt ner i fem kundhistorier för att se precis hur de använder SmartDok för att vända kravet på dokumentation till sin största styrka. Och därmed få full översikt och kontroll över allt från tidrapportering och hantering av material, till riskbedömningar i realtid.
1. NPD Entreprenad – Uppskattar möjligheterna med egenkontroller
För entreprenadföretaget NPD Entreprenad har digital dokumentation blivit nyckeln till bättre struktur och effektivare kommunikation mellan fält och kontor. SmartDok hjälper dem hålla ordning i projekt där både tid, kvalitet och säkerhet är avgörande.
- All dokumentation samlad: Tidrapportering, resursplanering, egenkontroller, avvikelser och övrig dokumentation ligger nu på ett och samma ställe.
- Enklare för fältpersonalen: Appen gör det lätt för medarbetare ute i projekten att rapportera timmar och dokumentera diverse kontroller som behövs direkt på plats.
- Stöd i certifiering och KMA-arbetet: SmartDok har förenklat arbetet med företagets certifieringsprocess och dokumentationen har till och med fått beröm av extern revisor. Systemet skapar bättre spårbarhet och tryggare rutiner.
- Snabb och flexibel support: NPD Entreprenad uppskattar att systemet både är enkelt att använda och det ständigt utvecklas. De lyfter särskilt hur lyhörd supporten är när de behöver hjälp eller har önskemål.
2. Bohus Bergsprängning – Sprängjournaler som imponerar på kunderna

Bohus Bergsprängning, ett av Västsveriges ledande bergsprängningsföretag. Med cirka 70 anställda och projekt från Dalarna till Skåne har de hittat ett digitalt verktyg som möter komplexiteten i deras verksamhet.
- Tid, maskiner och material direkt via app: Personal och underentreprenörer registrerar arbetstid, maskintimmar och varuförbrukning (som tändare och dynamit) direkt i appen.
- Sprängjournaler som levereras på några minuter: En funktion som lyfts fram lite extra är möjligheten att generera och skicka kompletta sprängjournaler digitalt. Samt möjligheten att kunna skicka dessa egenkontroller direkt till kund/beställare är något både de och kunden uppskattar.
- Effektivare materialkontroll och hållbarhetsrapportering: Genom att följa upp materialförbrukningen digitalt får företaget underlag för såväl kostnadskontroll som hållbarhetsarbete.
3. Orca Entreprenad – Full kontroll över snöröjningen

För entreprenad- och driftbolaget Orca Entreprenad, som ansvarar för snöröjning och halkbekämpning åt Trosa kommun, har digitalisering via SmartDok och modulen AutoReg blivit en nyckelfaktor för ökad kontroll, struktur och snabbhet i snöröjningen.
- Rutter och uppdrag direkt i appen: Med AutoReg får förarna sina rutter via GPS, tillsammans med information om hinder och avvikelser, planering och utförande kopplas samman sömlöst.
- Realtidsöversikt för kontoret: Huvudansvarig på kontoret ser en klar fördel att kunna se vilka rutter som är avslutade i realtid, det ger bättre överblick och uppföljning.
- Smidig övergång till nytt system mitt under säsong: Orca Entreprenad kom igång med AutoReg under vinterperioden 2024 och upplevde direkt fördelarna med ett digitalt system.
4. J. Fälth Entreprenad – Flera projekt längst Sveriges järnvägar

För J. Fälth Entreprenad, ett ungt företag inom järnvägsentreprenad, har digital dokumentation via SmartDok snabbt blivit en avgörande del av verksamheten – från fält till fakturering.
- Från papperslappar till digital rapportering: Tidigare fylldes tidrapporter och maskintimmar i handskrivna lappar. Nu rapporteras både tid, maskintimmar och kommentarer för dagen direkt i appen, som en enklare dagbok.
- Snabbare fakturering och tydlig uppföljning: Med SmartDok kan företaget följa upp underlag för fakturering och löner mer exakt. Enligt J. Fälth Entreprenad går faktureringen “fem gånger så fort”.
- Ökad kontroll över flera projekt: J. Fälth Entreprenad har uppdrag på flera platser runt om i landet och uppskattar hur SmartDok gör det lätt att strukturera projekt, döpa dem efter beställarens nummer och få underprojekt tydligt specificerade.
Redo för nästa steg?
Du har nu sett hur några av Sveriges vassaste entreprenörer har ersatt spridda system och bristande kontroll med en samlad plattform.
Frågan är inte om du behöver ett branschanpassat system? Och hur länge du har råd att låta dålig digital dokumentation stjäla dina timmar och hota resultaträkningen? Ge dig själv och dina anställda det verktyg ni förtjänar!
Ta steget nu och ge dig själv en smartare, tryggare och mer lönsam vardag. Kontakta oss för en kostnadsfri demo redan i dag!
