Samla all information som är viktig efter dagens slut och spara sedan som en dagbok.
Skapa och anpassa formulär eller checklistor för att bygga upp din byggdagbok.
Vad får man skriva i en byggdagbok eller vad ska den innehålla? En byggdagbok kan vara användbart i flera olika syften och därför se olika ut.
Ibland kan det ställas krav från beställaren att byggdagböcker ska skickas in. Då kan det fungera som en slags “kontrollfunktion”, för att kunna se hur projektet fortgår. Men i andra fall kan det vara för företagets egna dokumentation, därav kan en byggdagbok innehålla olika aspekter beroende på vem som ska läsa den.
Vad menas med en byggdagbok?
Vad som menas med en byggdagbok kan skilja sig åt. Det finns ingen konkret information om vad en byggdagbok måste innehålla, däremot finns det oftast en efterfrågan efter samma typ av information som önskas finnas med. De allra flesta vill ha en förteckning på när och vilka som arbetat under dagen, vem som var ansvarig och eventuella avvikelser. Men det kan även vara andra tillägg såsom väderleksförhållanden och temperatur samt information om vilka maskiner och material som många önskar att dokumentera dag för dag.
Ofta är en byggdagbok anpassad efter beställarens krav eller vad företaget själva tycker är viktigt att dokumentera.
Hur fungerar en byggdagbok i SmartDok?
Behoven skiljer sig som sagt åt på marknaden och hur en byggdagbok ser ut beroende på vad man vill ha med för information.
Vanligaste sättet att föra en byggdagbok i SmartDok är genom ett formulär i KMA-modulen, som heter byggdagbok. Hur går projektet – vilka var där, vem var ansvarig, avikelser, maskiner och material. Du kan skapa din byggdagbok precis så som du vill ha den, som om du skulle anteckna en dagbok med penna och papper fast digitalt. Smidigt va?
Byggdagboken används enkelt som en checklista eller formulär i appen eller på en laptop.
Formulären är anpassningsbara och enkla att använda i mobilen, men självklart är det även möjligt att göra via en dator.
Men är du däremot ute efter något ännu enklare och inte har ett stort behov av mycket detaljer, då finns ett annat knep i SmartDok. I tidrapporterings-modulen kan man slå på “obligatorisk kommentar”, vilket betyder att när varje medarbetare rapporterar in sina timmar behöver de skriva in en kommentar. Företaget kan då självklart komma överens internt om vad kommentaren i tidrapporteringen ska innehålla. Det kan vara allt från hur dagen har gått i stort eller andra detaljer som är viktiga att få med. Sedan går dessa att ta ut som en rapport från tidrapporteringen, där de obligatoriska kommentarerna kommer med och kan lätt överskådas.