SmartDok lanserar nu funktionen Projektpris, som gör det möjligt för företag att styra kostnads- och prisstrukturen på projektnivå.

Med det på plats säkras ett korrekt fakturaunderlag och behovet av manuell prisjustering utanför systemet elimineras.

För företag inom entreprenadbranschen är exakt prissättning av timmar, utrustning och varor avgörande för lönsamhet. Med Projektpris kan man enkelt lägga in avtalade, projektspecifika priser och kostnader direkt i SmartDok.

Vad är projektpris?

”Projektpris” är en utökning som låter dig definiera unika priser för följande kategorier, som gäller endast för det specifika projektet:

  • Aktiviteter (timpriser)
  • Maskiner
  • Varor och varuförbrukning
  • Lönarter och tillägg

Detta är särskilt viktigt för projekt som har ramavtal, kundspecifika särskilda villkor, eller där man har behov av särskilda kostnadsberäkningar i rapporteringen.

Projektpriser i SmartDok

Så fungerar prislogiken

Vid fakturering kommer SmartDok framöver endast att använda projektpriset.

Prioriterat pris: Vid fakturering kommer SmartDok i första hand använda projektpriset (om det finns) för aktivitet, maskin eller vara.

”Fallback”-mekanism: Om projektpris inte är definierat för en post används det generella företagspriset som ligger i prislistan som reserv. Detta garanterar att faktureringen aldrig ska stoppas och att standardpriser fungerar som ett säkerhetsnät.

Man kan också justera kostnaden (inte bara priset) där det behövs.

Se historiska prisändringar

När priset behöver justeras kan du ange ett nytt pris som börjar gälla från ett specifikt datum, samtidigt som det tidigare priset behålls fram till dess. Du får en tydlig och överskådlig överblick över alla prisändringar, och det är enkelt att justera startdatumet för det aktuella priset om det behöver ändras i efterhand.

Funktionen gör det snart möjligt att planera framåt och säkerställer att priset inte ändras permanent utan först från det datum du själv bestämmer.

Tillgång och administration

För att säkerställa kontroll och datakvalitet gäller följande regelverk:

  • Administratörer (på kontoret) har full översikt och tillgång att sätta alla priser.
  • Projektadministratörer och Arbetsledare kan ges tillgång att administrera löner och tillägg via skräddarsydda roller.
  • Redigeringsbegränsning: Det går bara att redigera projektpriser på projektsidan. Företagets generella priser (i prislistan) förblir oförändrade och hanteras separat.

För att redigera projektpriser för aktiviteter, maskiner och varor krävs tillgång till huvudredigeringssidan för projektpriser.