Familjeföretaget Villalid har kontroll på ekonomin och kvaliteten i sina renoveringsprojekt genom digital rapportering
Med 35 anställda bedriver Villald idag sin verksamhet med ett digitalt datainsamlingssystem, där mätbarheten spelar en stor roll i verksamheten.
Villalid grundades år 2005 av Mikael och Mia Hägerlid, som i starten specialiserade sig på villabyggen. Mer än 300 villabyggen har det blivit sedan dess, men sedan två år tillbaka har företaget ändrat kurs och fokuserar nu till 100% på lägenhetsrenoveringar.
Varför väljer kunderna just er på Villalid?
– Vi har en fungerande struktur med bra medarbetare. Vi lämnar ifrån oss bra resultat och i rätt tid. Det har varit problemfritt längs vägen och det tror jag kunderna uppskattar extra mycket.
– Sedan tror jag vi vinner mycket på att vi verkligen går in för att utföra ett bra jobb istället för att bara tjäna pengar, som många andra gör, säger vd Mikael Hägerlid.
Mäter allt
– Vi mäter allt. Vi mäter lägenhet för lägenhet, vi mäter tiden nedlagd på elarbeten, måleri, snickeri, plattsättning, ja, vi mäter i princip allt, allt, allt! Och SmartDok är ett bra system att bygga det i.
Hur kom det sig att ni valde att införskaffa ett digitalt tidrapporteringssystem?
– För ökad kontroll. Det ser jag som min viktigaste uppgift, för det vi säljer är arbetstid. Vi följer upp hela tiden, varje dag går jag in och kollar i SmartDok.
Just ökad kontroll är en av de förbättringar Mikael upplever efter implementeringen av SmartDok.
– Med SmartDok är det enkelt för oss att direkt se när saker spårar ur. Vi ser direkt om en lägenhet avviker och kan då omedelbart titta närmare på det. Ibland är det kanske personrelaterat och man måste gå in och ändra, och ibland kan det vara någon vattenskada eller liknande som stoppat upp projektflödet. Då kan vi snabbt åtgärda avvikelsen.
– Det blir så tydligt helt enkelt. En del personer har vi fått säga hej då till eftersom vi fått en helt annan kontroll.
Egenkontroller i SmartDok
Dessutom väljer Villalids vd att lyfta fram KMA-modulen som en stor fördel med SmartDoks digitala lösning.
– Med egenkontrollerna är det väldigt smidigt att man kan skriva under direkt i telefonen och en stor fördel är att man kan koppla bilder.
– Våra egenkontroller ser verkligen bra ut, med bilder på tätskikt tillsammans med våtsäkerhetsprov. Och rörmokarna har bild på att brandtejpen sitter och har skrivit under på det. Bilderna bifogar vi sedan enkelt när vi skickar in till uppdragsgivaren, så det är verkligen superbra.
– Sedan uppskattar vi verkligen supporten. Om vi får några problem, så finns hjälpen bara ett samtal bort. Och vi får alltid hjälp, framförallt av Adam men även av supporten som alltid svarar snabbt och kompetent.
– Skulle vi ranka alla olika program vi använder, såsom antivirusprogram, dropbox, office etc., hade jag helt klart sätta SmartDok överst!