Industrigulv Spesialisten AS bytte digitalt dokumentationssystem helt utan krångel
När Industrigulv Spesialisten skulle byta system var användarvänligheten det viktigaste kriteriet.
I 2020 hade företaget bestämt sig för att ändra system för tidrapportering och KMA, och det allra viktigaste kriteriet var att det nya systemet skulle vara enkelt att komma igång med, och enkelt att använda för de anställda.
– Vi var initialt bekymrade över att byta system. Förra gången vi bytte blev det mycket problem och vi lade ned mycket tid på att få igång alla i organisationen, säger arbetsledare i företaget, Bjarne Moxness.
Denna gång hade de gått igenom olika alternativ grundligt, och valet föll till slut på SmartDok.
– De flesta användarna i företaget är ju de som använder systemet via appen, och det fanns en viss oro för att de inte skulle ha tid att lära sig ett helt nytt system, berättar Moxness.
Den här gången kom dock systembytet till att bli en positiv upplevelse.
– Att byta till SmartDok var jätteenkelt! Ni har en bra onboarding, och både administrationen och våra användare kom snabbt in i det.
Steffen Nerdal, Account Manager hos SmartDok, är glad över att kunderna upplever det enkelt att komma igång med systemet.
– Vi levererar ett system som ska göra vardagen enklare för våra kunder, och i det ligger en förväntan om att man snabbt ska vara uppe och köra med systemet förklarar han.
– Därför har vi lagt mycket resurser på att skapa en användarvänlig produkt och inte minst erbjuda en vältillgänglig och kvalificerad support som bidrar till en smidig onboarding för nya kunder, som för Industrigulv Spesialisten, berättar Nerdal.
Större krav på dokumentation
Industrigulv Spesialisten grundades 1997 av Per Olav Jensen och Geir Rune Berg. I dag jobbar över 30 anställda i företaget som omsatte runt 90 miljoner 2020.
Vad är den största skillnaden med att driva en golventreprenad 2021 kontra för 20 år sedan?
– Den största skillnaden är att det har blivit större krav på dokumentation, och därmed mer administration, berättar han.
– Tidigare hade vi papperslistor vi registrerade timmar på. Våra anställda skrev upp listor med timmar och materialåtgång. Det var väldigt oöversiktligt och tidskrävande, och mycket papper att hantera. Vi ville ha mer kontroll och enklare fakturering. Det var nog huvudanledningarna till att vi bytte till ett digitalt system.
Bytte digitalt system två gånger
Efter att ha gått över till ett digitalt system fick de mer kontroll, men var varken nöjda med användarvänligheten eller appen.
– Vi gick då över till ett system som var mer mobilanpassat, men som saknade flera viktiga funktioner som skulle göra det administrativa arbetet enklare. Det slutade med att vi bytte system ännu en gång, förklarar Moxness.
Det tredje digitala systemet som Industrigulv Spesialisten tog i bruk blev således SmartDok.
– SmartDok är klart mer översiktligt att jobba med än det vi haft tidigare, plus att det är mer funktionsrikt. Mycket av det vi saknat i det tidigare systemen finns i SmartDok, förklarar Moxness.
Hur ser du på beskrivningen “allt i en app – ett system” sett till systemets funktionalitet?
– Det håller jag helt klart med om. Ju mer vi har lärt känna systemet och kunnat se dess olika möjligheter, så är det en beskrivning av SmartDok jag kan skriva under på.
– Vi har ju testat flera olika system, så vi vet ju att SmartDok är mer användarvänligt via appen och inte minst mer överskådligt att använda för oss som jobbar med administrationen via PC.
Företagets vd Per Olav Jensen är helt överens med sin arbetsledare angående användandet av systemet.
– God uppföljning är viktigt. När vi köper ett system förväntar vi att det ska vara enkelt att komma igång med, och få god support när det behövs. Och det får vi verkligen av SmartDok!