Definitioner
Termer kan också användas i plural, t.ex. ”Parter” eller ”Användare”.
*Dessa villkor ska förstås på samma sätt och tolkas i enlighet med tillämplig Personuppgiftsbiträdesavtal.
1. Allmänna villkor
1.1 Order
1.1.1 Kunden beställer tillgång till Programvaror från SmartDok genom en Order, antingen direkt via telefon, e-post, webbplatser, direktköp i webbutiker, eller genom en Partner till Smartdok genom deras förfarande för att ge Klienten tillgång till Programvaran.
1.1.2 Dessa Användningsvillkor (”TOS” eller ”Användningsvillkor”) är standardvillkor som styr användningen av Programvarorna. Genom att: (i) lägga en Order, (ii) signera en Order eller TOS, eller (iii) klicka på eller markera ”Jag accepterar”, förstår och godkänner Kunden att Kunden ingår ett juridiskt bindande Licensavtal (såsom definierat nedan) med SmartDok som, om inte något annat angetts i Orderbekräftelsen, blir juridiskt bindande när SmartDok utfärdar en Orderbekräftelse. SmartDok är inte bundet av Licensavtalet före det att SmartDok har utfärdat en Orderbekräftelse och kan, efter eget gottfinnande, välja att inte ingå ett avtal med Kunden när som helst före det att Orderbekräftelsen har utfärdats. Det är endast personer med nödvändiga administrativa-, inköps- och representationsrätt för Kunden som kan göra detta. För Demokunder tillämpas de särskilda förfarandena i 2.4.
1.1.3 Följande information kan visas i Orderbekräftelsen och på fakturan, beroende på Programvaran:
- Namnet på det SmartDok-bolag som Kunden ingår avtal med.
- Programvaran, antalet Användare och Moduler som Kunden har beställt.
- Avgifter för de beställda Programvarorna.
- Uppsägningsvillkor för prenumerationen eller kundrelationen.
- Eventuella ytterligare villkor och tjänster enligt överenskommelse mellan Parterna.
1.1.4 Såvida inget annat skriftligen avtalats utgör Användningsvillkoren och Orderbekräftelsen hela avtalet avseende Programvaran (tillsammans utgörande ”Licensavtalet”). Licensavtalet har företräde vid händelse av att Licensavtalet står i konflikt med något annat avtal som ingåtts mellan Parterna. Andra tjänster från SmartDok eller en Partner, såsom utbildning, implementering eller anpassning, ingår inte i Licensavtalet. Smartdok har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Licensavtalet till en tredje part utan Kundens samtycke.
1.1.5 SmartDok kan ändra Licensavtalet genom att meddela Kunden i enlighet med 1.3.1 och 1.3.2, som tillämpligt. Ändringarna träder i kraft från och med det datum som anges i meddelandet. Kundens fortsatta användande av Programvaran efter det att ändringarna har trätt i kraft utgör Kundens godkännande av ändringarna. Om Kunden motsätter sig ändringarna i Licensavtalet, kan Kunden säga upp Licensavtalet i enlighet med 4.6.1. Den senaste versionen av Användningsvillkoren finns alltid tillgänglig på https://smartdok.se/tos/.
1.2 Avgifter
1.2.1 Kunden förbinder sig till att inom rätt tid betala Avgifterna till SmartDok i enlighet med Orderbekräftelsen och, vid var tid, gällande prislista som är tillgänglig online eller i Programvaran.
1.2.2 Om inte annat uttryckligen avtalats skriftligen (ex. i punkterna 1.4.4 och 1.4.5), ska alla Avgifter betalas senast det datum som anges i den aktuella fakturan och är inte återbetalningsbara, utan återbetalning för oanvända transaktioner, Användare, Programvara eller återstående dagar i Prenumerationsperioden. Detta gäller såvida inte tillgängligheten av Programvaran har minskat avsevärt av skäl som uteslutande orsakats av SmartDok. Smartdok kan efter eget gottfinnande och som enda kompensation till Kunden, erbjuda Kunden en rimlig återbetalning för Avgifter som har uppkommit under perioden med minskad tillgänglighet.
1.2.3 Avgifter är exklusive alla skatter, avgifter och tullavgifter. Om inget annat överenskommits kommer SmartDok att lägga till tillämplig mervärdesskatt (moms) på fakturan.
1.2.4 SmartDok förbehåller sig rätten att ändra Avgifterna och/eller avgiftsmodellen, med tre månaders föregående meddelande i enlighet med punkt 1.3.1 högst två gånger per år för varje enskild Programvara, med en månads föregående meddelande om en underleverantör har ökat sina priser gentemot SmartDok. Vidare har SmartDok rätt att årligen höja priserna i enlighet med utvecklingen av allmänna pris- och kostnadsnivåer utan föregående meddelande gällande från den 1 januari varje år.
1.2.5 Vid utebliven betalning eller försenad betalning av Avgifter från Kunden förbehåller sig SmartDok rätten att avbryta Kundens tillgång till Programvaran eller begränsa Kundens tillgång till skrivskyddat läge och att debitera dröjsmålsränta i enlighet med tillämplig lag, och skicka obetalda fakturor till inkasso. Om situationen inte löses inom rimlig tidsperiod förbehåller sig SmartDok rätten att säga upp Kundens nyttjanderätt till Programvarorna, jmf 4.6.
1.3 Meddelanden
1.3.1 Information om nya funktioner, prisändringar eller planerat underhåll kommer att levereras inuti Programvaran, på Programvarans webbplater, online-community eller via e-post.
1.3.2 Meddelanden om Orderbekräftelser, avtalsändringar (utöver sådana ändringar som anges i 1.3.1), information av särskild betydelse, säkerhet eller integritet, kommer att skickas till Kundens e-postadress.
1.3.3 Kunden är ansvarig för att alltid tillhandahålla uppdaterad kontaktinformation, inklusive en primär e-postadress.
1.3.4 Alla meddelanden anses vara meddelade med omedelbar verkan när de skickas per e-post eller post av SmartDok.
1.4 Programvaran
1.4.1 Kunden köper en nyttjanderätt och är garanterad åtkomst till Programvaran så som den görs tillgänglig online av SmartDok eller installerad på Kundens datorer i enlighet med dessa Användningsvillkor. Programvaror installerade på Kundens datorer kan innehålla inbäddade online-komponenter och Programvara. Kunden äger inte rätt att bakåtkompilera, dekompilera, demontera eller på annat sätt försöka härleda källkod från Programvaran eller någon del därav.
1.4.2 SmartDok tillhandahåller kostnadsfritt operativt stöd för inloggnings- eller kontoproblem eller fel avseende Progamvarorna. Ytterligare support, såsom användarutbidlning, rådgivning eller implementering, kan köpas separat från SmartDok eller en Partner.
1.4.3 Programvarorna levereras i ”befintligt skick” som standardprogram, utan någon uttrycklig eller underförstådd utfästelse eller garanti av något slag. Kunden får när som helst tillgång till att använda de Programvara online som de tillhandahålls, sådan Programvara är inte beroende av någon särskild version eller publikationer eller material. När Programvaror installeras på Kundens datorer är Kunden ansvarig för att använda en version av Programvaran som stöds.
1.4.4 SmartDok förbehåller sig rätten att göra förbättringar, lägga till, ändra eller ta bort funktioner eller korrigera eventuella fel eller utelämnanden i Programvarorna efter eget gottfinnande och utan att detta innebär någon form av skyldighet eller ansvar. För det fall att en ändring avaktiverar funktioner som utgör en väsentlig del av Programvaran på ett permanent sätt eller under en period av mer än två månader, har Kunden rätt att säga upp prenumerationen enbart av den berörda Programvaran och begära en proportionell återbetalning för eventuella återstående Avgifter som betalats i förskott för den berörda Programvaran.
1.4.5 SmartDok förbehåller sig rätten att upphöra med att tillhandahålla någon Programvara, helt eller för en viss marknad, med tolv månaders föregående meddelande, om inte den avvecklade tjänsten orsakades av force majeure-omständigheter som beskrivs i punkt 4.4, då kortare uppsägningstider kan gälla. Kunden har rätt till en proportionell återbetalning för eventuella Avgifter som betalats i förskott för tidsperioden efter avvecklingen. Kunden måste sluta använda programvaran efter meddelande om avvecklingen och har inte rätt att göra några ytterligare anspråk mot SmartDok.
2. Nyttjanderätt
2.1 Kund
2.1.1 Förutsatt att Kunden efterlever Licensavtalet beviljas Kunden och dess Närstående Bolag (om de Närstående Bolagen omfattas av Orderbekräftelsen) en Begränsad Licens att få åtkomst till och Använda Programvarorna, enbart för Intern Affärsverksamhet. För Redovisningsbyråer och Klienter, vänligen se 2.2.
2.1.2 Kunden är ansvarig för lagenligheten av Användaråtgärder och användaradministration, integration av tredje part och för Kunddata. Kunden äger inte rätt att överföra, och åtar sig att säkerställa att Användare, samt alla andra tredje parter som Kunden ansvarar för, inte överför, skadlig kod, olagliga data eller virus till eller i Programvaran, eller använder Programvaran i strid med lag eller i strid med detta Licensavtal.
2.1.3 Användarkonton är för enskilda, namngivna personer, och kan endast tilldelas tredje part som utför normal användning av Programvaran för Kundens räkning, såsom revisorer, bokförare och konsulter.
2.1.4 Kunden ska inte dela användarnamn och lösenord till användarkonton med någon tredje part utan skriftligt godkännande från SmartDok.
2.1.5 Till undvikande av missförstånd får Kunden, dess Närstående bolag eller andra tredje parter som Kunden ansvarar för inte överlåta eller överföra några rättigheter eller skyldigheter enligt Licensavtalet, inklusive den Begränsade Licensen till Programvaran, till någon person, helt eller delvis, inklusive i samband med fusioner, delning eller konkurser eller till Kundens intressenter, utan föregående skriftligt godkännande från SmartDok.
2.2 API
2.2.1 Förutsatt att Kunden efterlever Användningsvillkoren beviljas Kunden en Begränsad Licens att Använda SmartDok API:er för att integrera programvaruapplikationer som inte är från SmartDok med Programvarorna (Integrerad Applikation).
2.2.2 Användning av SmartDok API förutsätter aktivt godkännande av ytterligare villkor och tillgängliga Partneravtal, och uppdateras regelbundet på https://api.smartdok.no/swagger/ui/index och liknande webbplatser som meddelats av SmartDok till Kunden. API:erna ägs helt av SmartDok och tillhandahålls ”i befintligt skick” utan några garantier avseende tillgänglighet, drifttid, kvalitet eller anpassning till Kundens eller utvecklarens behov eller krav, och Kunden ansvarar på egen hand för eventuell skada som uppstår genom dess användning. SmartDok kan efter eget gottfinnande och när som helst efter ett rimligt föregående meddelande återkalla och avsluta den Begränsade Licensen till Smartdok API.
2.3 Demokund
2.3.1 Kunden beviljas en Begränsad Licens till Användning av Programvaran för vilken Kunden registrerade sig för ett trial-konto/demoversion, för en begränsad tid endast för att utvärdera Programvarornas lämplighet för Kundens Interna Affärsverksamhet och alltid i enlighet med Användningsvillkoren.
2.3.2 Om inte något annat har avtalats skriftligen, påbörjas provperioden när SmartDok utfärdar Orderbekräftelsen och den fortlöper under den period som har avtalats skriftligen i samband med registrering. Om Parterna inte har kommit överens om en provperiod i samband med trial-registrering, äger SmartDok rätt att avsluta provperioden och återkalla den Begränsade Licensen tre veckor efter det att Orderbekräftelsen har utfärdats.
2.3.3 Utan att det påverkar tillämpningen av punkt 3 kommer Kunddata som behandlats under provperioden att raderas efter provperiodens utgång, såvida det inte anges i registreringsformuläret att Kunddatan kan överföras till ett ordinarie kundkonto som Kunden köpt och betalat för.
Användning av Data
3.1 Vid användning av Programvarorna kommer Kunden, Användare, Klienter och andra tredje parter som använder Programvaran för Kundens räkning, inklusive dess Närstående bolag om så är fallet, lägga in Kunddata i Programvaran och generera Användardata, kollektivt kallade Data. Data kan innehålla både Personuppgifter och uppgifter som inte är Personuppgifter. För ytterligare information avseende SmartDoks personuppgiftsbehandling, se punkt 4.
3.2 Data består av:
a) Teknisk information och trafikdata (Användardata) såsom typen av operativsystem, webbläsartyp, enhet, tangentbordsspråk och IP-adress;
b) Aggregerade kund- eller användargenererad data (Användardata) såsom sidvisningar, klick, inaktivitet, varaktighet av session, antal skickade fakturor, registrerade utgifter, skapade bokföringsår, lösenordsåterställningar, kontexten och innehållet i supportärenden, chattkonversationer, säkerhetsincidentloggar etc; och
c) Produktionsdata (Kunddata) såsom bilder, filer och eventuell data inlagd av Kunden i Programvaran som ett led i att använda Programvaran.
3.3 Kunden ger härmed SmartDok och dess Närstående bolag en icke-exklusiv och överlåtbar rätt att få tillgång till och använda Data för följande syften:
a) Förbättring av Programvara och användarupplevelsen, till exempel genom att samla in och analysera användningsmönster, och behov som uppmärksammats av Användare, Kunder och Klienter, vilket möjliggör individuella eller skräddarsydda användarpreferenser, exempelvis genom att erbjuda ytterligare relevanta moduler eller tjänster kopplade till Programvaran baserat på användningsmönster, genom att föreslå mer effektiva sätt att använda Programvaran genom att analysera användningen av Programvaran eller på annat sätt förbättra Programvaran och des funktioner.
b) Allmän marknadsföring och visa relevant information, till exempel för kompletterande eller värdeskapande Programvaror eller nya funktioner, för att inte tillhandahålla marknadsföring för Programvaror som Kunden redan prenumererar på och tillhandahålla relevanta marknadsuppdateringar eller information inom Programvaran för att utbilda Kunder och Användare.
c) Säkerhet och relaterade syften, till exempel genom att analysera session- och inloggningsdata, incidentregister och liknande för att förhindra, utreda och dokumentera säkerhetsproblem och incidenter och förbättra säkerheten för Programvarorna.
d) Statistik och forskning, till exempel genom att analysera antalet och tendenser för fakturor, betalningar eller utgifter etc. som går igenom våra Programvaror, inklusive Programvaran, och använda sådan aggregerad och anonym statistik i allmän marknadsföring och rapportering, och som ett led i att skapa värdeskapande Programvaror såsom ytterligare moduler, funktioner eller tjänster kopplade till Programvarorna.
e) Efterlevnad. SmartDok kan använda Användningsdata för efterlevnadssyften, till exempel genom att logga när en Kund accepterar Användningsvillkoren, kompletterar kundkännedomsinformation eller kreditupplysningar i enlighet med tillämplig lag eller som en del av driften av SmartDoks säkerhetsprogram.
f) Avtalsförpliktelser. SmartDok har rätt att använda Data för att uppfylla sina avtalsförpliktelser gentemot Kunden.
3.4 SmartDok kan även använda relevant information från offentliga eller kommersiellt tillgängliga källor och register och kombinera sådan information tillsammans med Data som beskrivs ovan.
3.5 I den utsträckning Personuppgifter är en del av Datan, åtar sig SmartDok att behandla sådana Personuppgifter, med beaktande av de krav som uppställs i dataskyddsavtalet i punkt 4, om SmartDok är Personuppgiftsbiträde för dessa Personuppgifter. I den utsträckning Personuppgifter är en del av sådan Databehandling ska de inledningsvis anonymiseras eftersom identifiering av namngivna enskilda användare sällan är av någon relevans för dessa ändamål. Om anonymisering inte är möjlig, på grund av tekniska eller praktiska skäl, ska SmartDok vidta alternativa kompensatoriska åtgärder för att förstärka skyddet, med beaktande av de krav som uppställs i villkoren för Databehandleravtalen.
3.6 SmartDok kan komma att dela Data med dess Närstående bolag, leverantörer och Partners för att leverera Programvarorna och uppfylla de syften som beskrivs i punkt 3.3, inklusive att erbjuda ytterligare moduler, tjänster och tillägg, serviceförbättringar och efterleva rättigheterna och skyldigheterna i Användningsvillkoren. Data kan delas med tredje part som en del av ett kommersiellt samarbete knutet till Programvarorna, till exempel för att utveckla och erbjuda ytterligare moduler eller tillägg till Programvarorna.
3.7 SmartDok kommer endast att dela Data med myndigheter eller andra tredje parter i följande situationer:
a) för att efterleva lag eller förordning, eller för att bemöta en juridiskt bindande begäran såsom ett domstolsbeslut eller stämning;
b) för att leverera Programvaran enligt dessa Användningsvillkor;
c) för att undersöka eller förhindra säkerhetsrisker eller bedrägeri; eller
d) en omorganisation, fusion, försäljning eller förvärv av SmartDok, helt eller delvis, där Konfidentiell information kan komma att lämnas ut till andra företag i SmartDok-koncernen, eller till potentiella köpare och betrodda rådgivare, som iakttar de skyldigheter som anges häri genom att ingå ett sekretessavtal.
3.8 SmartDok kommer omedelbart att meddela Kunden om begäran från statliga myndigheter om utlämnande av Data, såvida inte ett sådant meddelande är förbjudet enligt lag eller ett sådant meddelande hanteras av de statliga myndigheterna på egen hand.
3.9 SmartDok har rätt att kompilera, insamla, kopiera, ändra, publicera, överlåta, sammanfoga med annan data och på annat sätt använda anonymiserad och aggregerad data som genererats av eller baserats på Data såväl under avtalsperioden som efter avtalets upphörande med Kunden.
4. Stödjande villkor
4.1 Sekretess
4.1.1 Varje Part kan lämna eller erhålla information från den andra Parten som rimligen bör förstås vara patentskyddad, konfidentiell eller konkurrenskänslig (”Konfidentiell information”). Parterna ska hålla Konfidentiell information i förtroende och vidta rimliga åtgärder för att skydda den andra Partens Konfidentiella information och inte avslöja den för tredje part om den inte har godkänts av den andra Parten att göra det, eller om det krävs enligt tvingande bestämmelser i lag eller förordning eller till följd av domstolsbeslut.
4.1.2 Konfidentiell information inkluderar inte a) information som mottagaren kan visa var i mottagarens besittning eller kunskap innan denne ingick Användningsvillkoren; b) är eller blir offentligt tillgänglig utan mottagarens fel; c) tas emot av mottagaren från en tredje part utan tystnadsplikt; eller d) utvecklas självständigt av mottagaren.
4.1.3 SmartDok kan komma att lämna ut Konfidentiell information till Närstående bolag, Partners, underbiträden eller underleverantörer i den utsträckning som krävs för att tillhandahålla Programvarorna enligt Användningsvillkoren. Den Konfidentiella informationen kan också delas för de ändamål som nämns i punkt 3.6.
4.1.4 De sekretessförpliktelser som anges i denna punkt 5.1 upphör att gälla tre år efter att Licensavtalet upphört att gälla, om inte annat föreskrivs i lag eller förordning.
4.2 Immateriella rättigheter
4.2.1 SmartDok, eller dess licensgivare i förekommande fall, är ägare till och behåller äganderätten till Programvarorna och alla relaterade Immateriella Rättigheter i och för Programvaran samt alla andra tjänster som tillhandahålls i Användarvillkoren, inklusive alla Immateriella Rättigheter som härrör från SmartDoks behandling av Data. Med undantag endast för de Begränsade Licenser som uttryckligen beviljats Kunden enligt Licensavtalet utgör inget i Licensavtalet en överlåtelse av, eller licens till, någon Immateriell Rättighet från SmartDok eller dess licensgivare till Kunden.
4.2.2 Om immateriella rättigheter från en tredje part är en del av programvarutillhandahållandet (”Tredjepartskomponenter”) omfattas sådana Tredjepartskomponenter också av tjänstevillkoren, såvida inte separata villkor tillhandahålls och i sådana fall ska licensvillkoren för Tredjepartskomponenten ha företräde. Om Tredjepartskomponenten är öppen källkod ska Programvaran, med undantag för Tredjepartskomponenten, under inga omständigheter anses vara öppen källkod eller offentligt tillgänglig programvara. Om en Tredjepartskomponent kräver att Smartdok tillhandahåller licens och/eller erkännande av upphovsrätt kommer detta att finnas tillgängligt från rutan ”Om” i Programvaran eller Programvarudokumentationen.
4.2.3 I den utsträckning SmartDok inte redan har exklusiv äganderätt till detta, överlåter Kunden härmed oåterkalleligen och permanent till SmartDok det världsomspännande, fullt betalda och royaltyfria ägandet av: (i) anonymiserade och aggregerade Data; och (ii) alla rättigheter, äganderätter och förfoganderätter, inklusive Immateriella Rättigheter, i och till, alla applikationsprogrammeringsgränssnitt som tillgodoser integrationen av Programvaran med andra plattformar eller programvara, och annan utveckling som är utformad för att underlätta interaktionen mellan de två, om inte enbart utvecklad och implementerad av Kunden. Det föregående inkluderar rätten att använda, ändra och vidare tilldela sådana rättigheter, äganderätter, förfoganderätter, innehåll och information.
4.2.4 I händelse av intrång i immateriella rättigheter kan SmartDok eller dess licensgivare vidta alla rimliga åtgärder för att skydda sina intressen enligt vad som är möjligt enligt lag.
4.2.5 Kunden, eller dess Klienter, beroende på vad som är tillämpligt, är ägare till Kunddata och immateriella rättigheter i och till Kunddatan.
4.3 Garantier
4.3.1 SmartDok ska vidta affärsmässigt rimliga åtgärder för att säkerställa att Programvarorna i allt väsentligt fungerar enligt beskrivningen i Dokumentationen under Prenumerationsperioden, förutsatt att den är korrekt konfigurerad (inklusive Kundens val av webbläsare) och uppdaterad till en version som stöds. Versioner som stöds kan skilja sig åt och är tillgängliga från Programvarudokumentationen. Kunden samtycker till att Programvarorna och leveransen inte kommer att vara helt felfri och att programvaruförbättring är en kontinuerlig process.
4.3.2 SmartDok garanterar inte att Programvarorna kommer att uppfylla Kundens krav, fungera korrekt med Kundens val av utrustning, system eller inställningar, installation, konfiguration, modifieringar, plugins eller integrationer som inte utförs eller kontrolleras av SmartDok, eller om de levereras över internet, vara oavbrutna. SmartDok ansvarar inte för internet, internetleverantörer eller Kundens internetanslutning.
4.3.3 Om Programvarorna inte fungerar i enlighet med den begränsade garanti som anges i denna punkt 5.3, ska SmartDok korrigera bekräftade fel eller defekter i Programvarorna på egen bekostnad. ”Bekräftade fel eller defekter” avser fel eller defekter som kan reproduceras av SmartDok och/eller bekräftas via SmartDoks supportkanaler, och som inträffar under Prenumerationsperioden. SmartDok kan välja att ersätta Programvaran eller funktionaliteten istället för att utföra en korrigering.
4.3.4 Om det bekräftade felet eller defekten är av väsentlig natur, vilket innebär att Kundens förmåga att använda Programvaran avsevärt minskar, och SmartDok inte korrigerar bekräftade fel eller defekter eller ersätter Programvaran inom rimlig tid, jfr 4.5.3, kan Kunden säga upp Licensavtalet till den berörda Programvaran. I ett sådant fall har Kunden rätt till en proportionell återbetalning för eventuella Avgifter för den återstående Prenumerationsperioden för den berörda Programvaran, från och med månaden efter det att SmartDok verifierat felen eller defekterna.
4.3.5 Med undantag för vad som uttryckligen anges häri har Kunden inte rätt att rikta några krav mot SmartDok.
4.3.6 Länkar till webbplatser som inte kontrolleras av SmartDok och som visas i Programvaran, tillhörande webbsidor eller dokumentation tillhandahålls endast för enkelhetens skull. SmartDok ansvarar inte för sådana webbplatser.
4.4 Ansvarsskyldighet
4.4.1 SmartDok ansvarar inte för Kunddata, inklusive dess innehåll, ägande och legitimitet, och inte heller för Användning eller andra aktiviteter som utförs på Kunddata av Kunden.
4.4.2 SmartDoks ansvar är begränsat till direkta skador. SmartDok ansvarar inte för indirekta, tillfälliga, följande, straffande eller särskilda skador, inklusive men inte begränsat till utebliven vinst, intäktsförlust, förlust av verksamhet, förlust av Data, förlorade besparingar, fordringar från tredje part, förlust av goodwill etc.
4.4.3 Det totala ackumulerade ansvaret för SmartDok under Prenumerationsperioden ska totalt inte överstiga ett belopp motsvarande 12 månaders Avgifter för den berörda Programvaran omedelbart före den händelse som ger upphov till ansvar.
4.4.4 Ingen av Parterna ska hållas ansvarig för förseningar eller bristande prestanda som uppstår till följd av force majeure, inklusive jordbävning, upplopp, arbetskonflikt, pandemier, snabb eller ny tillfällig lagstiftning som berör internet, statliga sanktioner eller EU-sanktioner och andra händelser som på liknande sätt ligger utanför Parternas kontroll. Cyberattacker som SmartDok inte har kunnat förhindra med rimliga åtgärder betraktas som en force majeure-händelse. I händelse av att lagstiftning, direktiv eller förordningar ändras snabbt, eller ny lagstiftning eller direktiv antas efter att Programvaran har gjorts tillgänglig, vilket hindrar SmartDok från att uppfylla skyldigheterna enligt Användningsvillkoren, helt eller delvis, tillfälligt eller på obestämd tid, ska detta betraktas som en force majeure-händelse. Om en underleverantör höjer sina avgifter extraordinärt gentemot SmartDok helt eller delvis på grund av en force majeure-händelse, eller om SmartDok på grund av en force majeure-händelse måste byta till en underleverantör med högre avgifter för att upprätthålla leveransen av Programvaran, förbehåller sig SmartDok rätten att justera sina Avgifter gentemot Kunden i enlighet med detta och med meddelande enligt 1.2.4.
4.4.5 Kunden är införstådd med att internet är ett öppet system och att SmartDok inte säkerställer eller garanterar att tredje part inte får avlyssna eller ändra Data. SmartDok ansvarar inte för sådant missbruk, avslöjande eller förlust.
4.5 Skadeersättning
4.5.1 SmartDok åtar sig att på egen bekostnad hålla Kunden skadelös för skada till följd av ett anspråk från tredje part om att deras användning av Programvaran enligt Användningsvillkoren gör intrång i tredje parts Immateriella Rättigheter, om anspråket har slutligt avgjorts till förmån för tredje part av behörig domstol eller i en förlikning som godkänts av SmartDok.
4.5.2 SmartDoks skyldighet att hålla Kunden skadelös enligt punkt 4.5.1 gäller endast om: (i) Kunden meddelar SmartDok omedelbart efter att ha fått kännedom om kravet; (ii) Kunden ger SmartDok full kontroll över förhandlingar, juridiska processer och förlikning, om tillämpligt; (iii) Kunden samarbetar med SmartDok i enlighet med SmartDoks rimliga instruktioner; (iv) anspråket inte är relaterat till, eller orsakat av, Kundens brott mot Användningsvillkoren eller SmartDoks instruktioner för att förhindra eller mildra det potentiella eller faktiska intrånget i immateriella rättigheter; och (v) anspråket inte är relaterat till, eller orsakat av, användning, modifiering, integration eller anpassning som inte utförts, eller skriftligen godkänts, av SmartDok.
4.5.3 När SmartDok får kännedom om ett potentiellt eller faktiskt intrång i Immateriella Rättigheter kan SmartDok efter eget gottfinnande: (i) modifiera Programvaran så att den inte står i konflikt; (ii) ersätta Programvaran eller del därav med en funktionellt likvärdig Programvara; (iii) erhålla en licens för Kundens fortsatta användning av Programvaran; eller (iv) återkalla Kundens Begränsade Licens att nyttja programvaran mot återbetalning av Avgifter som betalats i förskott för den del av Prenumerationsperioden som går bortom uppsägningsdatumet. De påföljder som anges i denna punkt 4.5 är kundens enda möjliga påföljder med avseende på anspråk avseende intrång i Immateriella Rättigheter från tredje part.
4.5.4 Kunden ska på egen bekostnad försvara SmartDok mot krav eller rättstvister där en tredje part hävdar att Data eller användning av Data, eller Kundens användning av Programvaran i strid mot Licensavtalet: (i) står i konflikt med eller gör intrång i en tredje parts Immateriella Rättigheter eller andra rättigheter; eller (ii) bryter mot tillämplig lag. SmartDok ska utan oskäligt dröjsmål underrätta Kunden om sådana krav. Kunden ska ersätta SmartDok för skadestånd som utdömts enligt en stadfäst förlikning eller domstolsavgörande, inklusive advokatkostnader, förutsatt att SmartDok skäligen samarbetar på Kundens bekostnad och ger Kunden kontroll över den rättsliga processen och förlikningen.
4.6 Uppsägning
4.6.1 Kunden och SmartDok kan säga upp enskild Programvara för enkelhetens skull skriftligen i enlighet med de villkor som anges i Orderbekräftelsen. Villkoren kan variera från Programvara till Programvara. Om inte annat skriftligen överenskommits mellan Parterna, inklusive i Orderbekräftelsen, kan Parterna säga upp Licensavtalet för enkelhetens skull skriftligen med tre månaders uppsägningstid, med verkan från och med den sista dagen i den tredje månaden.
För att säkerställa korrekt hantering av uppsägningar och verifiering av avtalsförhållandet ber vi Kunden att skriftligen säga upp Programvaran genom Smartdoks officiella uppsägningsformulär, tillgängligt på följande länk:
https://share.hsforms.com/2mUI-WWGOQf2QCRRKgtPq7g1bnep
Inskickat formulär anses utgöra skriftlig uppsägning i enlighet med dessa Användningsvillkor.
4.6.2 SmartDok har alltid rätt att säga upp Licensavtalet med omedelbar verkan om (i) Kunden eller dess ledning har dömts eller misstänks bryta mot lokala lagar; eller (ii) Kunden eller dess ledning är eller blir föremål för, eller verkar i ett land som är eller blir föremål för, de sanktioner som EU eller FN från tid till annan inför.
4.6.3 Om ett brott mot Kundens skyldigheter enligt Licensavtalet bekräftas eller misstänks på rimliga grunder, eller om Kunden genomför en konkursansökan, eller överlåter en väsentlig del av sina tillgångar till förmån för borgenärer eller om Kunden förbinder sig eller hotar SmartDok att vidta olagliga eller kränkande åtgärder, kan SmartDok stänga av Kundens åtkomst eller begränsa den till skrivskyddad, tills ärendet är löst. SmartDok meddelar i förväg och Kunden har rimlig tid på sig att svara innan åtkomsten begränsas, och förbehåller sig rätten att avsluta de Begränsade Licenserna och Licensavtalet om Kunden inte åtgärdar eller korrigerar sina åtgärder. SmartDok kan efter eget gottfinnande säga upp de Begränsade Licenserna med omedelbar verkan om Kunden väsentligt bryter mot Licensavtalet .
4.6.4 Vid uppsägning, eller när Kunden skriftligen meddelar SmartDok att upphöra med den relevanta Behandlingen av Personuppgifter, kommer SmartDok att inom skälig tid radera Personuppgifterna från sina system, såvida inte tvingande lagbestämmelser eller domstolsbeslut kräver något annat. Vid sådana fall då SmartDok enligt lag inte får radera Personuppgifter fortsätter SmartDok att upprätthålla säkerheten för Personuppgifterna enligt vad som anges i Användningsvillkoren. Tiden för att radera Personuppgifterna varierar från Programvara till Programvara. Efter radering av Personuppgifterna har SmartDok inga ytterligare skyldigheter gentemot Kunden avseende Kunddata.
4.6.5 Kunden kan begära att Personuppgifter returneras inom 30 dagar efter uppsägningen, eller så kan uppgifterna raderas oåterkalleligt. Retur av Personuppgifter kommer att ske i ett format, en tid och genom en leveransmetod som bestäms av SmartDok och kan variera från Programvara till Programvara. SmartDok förbehåller sig rätten att debitera sina, vid den aktuella tidpunkten gällande, standardavgifter för sådana returer.
4.6.6 Omedelbart efter uppsägning av Licensavtalet, oavsett anledning, återkallas den/de Begränsad(e) Licensen(erna) som beviljats Kunden automatiskt och Kunden förbinder sig att upphöra med att använda Programvaran.
4.7 Tillämplig lag och tvistlösning
4.7.1 Kunden ingår avtal med det SmartDok-företag från vilken nyttjanderätten till Programvaran beställdes, vilket framgår av Orderbekräftelsen och fakturan.
4.7.2 Licensavtalet regleras av och ska tolkas i enlighet med den nationella lag i det land där SmartDok har sitt huvudkontor, med exkluderande av lagvalsregler. En tvist i samband med eller till följd av Licensavtalet eller användningen av Programvaran ska försöka lösas genom vänskapliga förhandlingar, och Kunden samtycker till att delta i sådana, inklusive via e-post och muntliga möten/telefonsamtal på SmartDoks begäran. Om förhandlingar i godo inte leder till en ömsesidigt godtagbar lösning är Parterna överens om att hänskjuta tvisten till allmän domstol i det land, och region, där SmartDok har sitt huvudkontor, som exklusivt forum. SmartDok har rätt att besluta att förhandlingarna ska hållas på engelska, i den mån det är möjligt.
4.7.3 Parterna är överens om att inte väcka talan som härrör från Licensavtalet när mer än ett år har gått efter dess uppsägning.
4.7.4 I tveksamma fall av tolkning mellan Användningsvillkoren på engelska och något annat språk ska norska ha företräde.
E-post om ändringen har skickats till kontaktpersonen 19.12.2025

