Jobbar du i en medelstor firma med fokus på större projekt? Har du personalansvar? Då är SmartDok den rätta lösningen för dig.
Med SmartDok får du en god översikt på firmans olika projekt. Detta genom bland annat SmartDoks digitala tidrapportering.
Den anställde registrerar enkelt sina timmar i realtid var än hen befinner sig, genom sin mobiltelefon alternativt läsplatta eller dator. På så sätt kan du följa produktionen av timmar i realtid, och du får således en transparent överblick på kostnader och antalet timmar som kan kopplas till respektive projekt.
Ett av många företag som fått bättre kontroll på sina projekt tack vare SmartDok är Workinn AS. Workinn är Tromsös allra äldsta maskinentreprenad och har idag mer än 30 anställda. Företaget jobbar primärt efter anbudsprincipen, med uppdrag så som vägbyggen.
– SmartDok har varit till stor hjälp vid kvalitetssäkring av flera av våra projekt. När vi dessutom har uppdragsgivare som använder SmartDok är det möjligt att skicka in dokumentering i takt med att den utförs. Det är verkligen toppen, säger Erland Strøm, projektledare hos Workinn AS.
Precis som många av SmartDoks andra användare, framhäver Workinn AS den förenklade vardagen som en av de absolut största fördelarna med det digitala tidrapporteringssystemet.
– Det har blivit enklare att ha daglig kontroll över vad som händer ute på våra olika projekt, avslutar projektledare Strøm.
Kontroll på maskiner och service
Med hjälp av modulen maskiner och service får du en fullständig överblick över din maskinpark. Detta inkluderar vital information så som registrerade felanmälningar, utförda reparationer samt mängden bränsle som använts för varje maskin.
Dessutom får du påminnelser om när det är dags för service. Modulen utgör i sig grunden för registrering av maskintimmar, så att du enkelt kan se hur många timmar varje enskild maskin använts för respektive projekt.
JB Mark & Bygg i Stockholm är en i raden av firmor som tack vare SmartDok fått kontroll över sin maskinpark i allmänhet – och dess bränsleförbrukning i synnerhet.
– Till en början använde vi oss av SmartDok genom ID06-personalliggaren, men vi insåg sedan snabbt att vi också kunde få kontroll över vår dieselförbrukning med hjälp av maskin och service-modulen, säger Jimmy Borgh hos JB Mark & Bygg.
Bränsleförbrukning är en stor utgift för varje maskinentreprenad, och det var således en stor och viktig förändring när JB Mark & Bygg beslutade sig för att överge manuell dokumentering, och istället börja använda ett digitalt dokumenteringssystem.
– Vi fick helt plötsligt statistik på hela maskinparkens bränsleförbrukning på ett sätt vi inte haft tidigare. Våra förare tankar ofta från fat eller dunk och har därför haft svårt att följa var bränslet gått. Nu har vi installerat litermätare i alla våra pumpar på samtliga maskiner, och förarna registrerar timmar och litrar varje gång de tankar. Vips, så har vi fått ökad kontroll på kostnaden för bränsle för varje maskin, vilket leder till bättre kontroll på maskinernas totala kostnader, förklarar Borgh.
Kontroll på resurser
Med SmartDoks modul resursplaneraren har du möjlighet att schemalägga och planera resurser, inklusive anställda och maskiner, på ett enkelt och smart sätt. Med hjälp av samma modul kan samtliga anställda gå in och kontrollera vilket projekt hon/han ska jobba med under kommande veckor, och den anställde får dessutom ett sms eller email vid ändringar i planeringen.
– Hos oss på JB Mark & Bygg använder vi resursplaneraren för att synkronisera våra olika projekt med tillgängliga resurser. Tidigare använde vi oss av Excel för detta ändamål, men det är mycket smidigare att alltid snabbt kunna uppdatera sig om nya och pågående projekt, säger Jimmy Borgh.