Tromsö Alpinpark har fokus på säkerhet och har full kontroll med ett digitalt hjälpmedel
När verksamhetsansvarige Jesper Kræmer Kufaas dagligen öppnar alpinanläggningen, gör han det med gott samvete då säkerheten är högsta prioritet.
Norska Tromsö Alpinpark började inför fjolårets skidsäsong med ett digitalt system (SmartDok) för att underlätta arbetet med säkerheten på anläggningen. Erfarenheterna har varit väldigt positiva, och verksamhetschefen tvekar inte en sekund över att rekommendera andra alpinanläggningar om att börja med samma system.
– Ja absolut! Det har förenklat min vardag väldigt mycket som ansvarig för alpinanläggningen. I mina ögon är det ett självgående system där alla enheter på anläggningen använder sig av systemet, säger han.
Stor maskinpark
När backarna fylls upp med folk och samtliga maskiner är i drift är det oerhört viktigt att det inte inträffar några olyckor på grund av bristfälligt underhåll.
– På vintern har vi en stab på totalt 50 personer där 15 jobbar med själva driften ute och med maskinerna.
– Vi har 2 pistmaskiner, 11 snökanoner, 3 snöskotrar, 2 UTV (terrängfordon), 1 bil och 4 liftar i drift samtidigt. Samtliga dessa kontrolleras med SmartDok, berättar Jesper.
Bort med pappersberget
När man driver en alpinanläggning är kraven stränga på dokumentation. Dokumentation av underhåll och säkerhet var tidigare oerhört tidskrävande och oöversiktligt.
– Innan vi började använda SmartDok hade vi en extra backe i form av ett berg med papper.
Detta var vardagen för de anställda innan SmartDoks digitala system infördes:
- En internkontroll-bok per lift
- En underhållsbok per lift
- En pärm för skador
- En pärm för oönskade händelser
- En pärm med riskanalyser
- En bok för internkontroll av backarna
- Ett block för dokumenterad flyttning av slalomkäppar
- Ett formulär för reparation av slalomkäppar
- En pärm för dokumenterat underhåll på maskinerna
- Ett bränsleförbruknings-formulär i varje maskin
- Plus en stor hög med diverse anteckningar
– Sättet vi försökte att organisera detta på var att vi hade allt utspritt över de olika enheterna på anläggningen, så när väl dokumentationen skulle samlas in fick vi räkna med att det tog en hel arbetsdag. Med ett sådant «oöversiktligt» system var det även svårt att kontrollera att allt arbete blev utfört och registrerat, säger han.
Nu kan de anställda registrera all data i en app.
En ny vardag med SmartDok
2018 beslutade sig Tromsö Alpinpark för att införskaffa SmartDok efter att ha blivit rekommenderade det digitala data-insamlingssystemet av Narvikfjellet Heis- og bakkedrift.
– Den största fördelen är att all dokumentation blir samlat på en plats, och då är det mycket enklare att ha daglig kontroll på att de anställda registrerar och fyller ut de dokumenten som verkligen måste fyllas ut.
– Det är även en stor fördel att dokumentationen görs via dator eller telefon för nästa person som ska läsa det. Och inte minst så har du allt tillgängligt med några enstaka knapptryckningar.
– Mina anställda tycker systemet är väldigt enkelt att använda.